Miljøsatsing med batteri fra Westcon
Batteriteknologien er på full
fart inn hos stadig flere rederier.
Norge sitter i førersetet,
og Westcon er med på
utviklingen. I april ble første
batterisystem fra Westcon
installert på Eidesvik-skipet "Viking Energy".

Innstalleringsjobben var et samarbeid mellom Westcon Yards og Westcon Power & Automation (WPA) og gikk unna på to uker. Prosjektleder i Yards, Kolbein Lunde (t.v) og prosjektleder
i WPA (midten) Kristian Eikemo har stått i bresjen for jobben på "Viking Energy". Her sammen med prosjektleder for produkt og system i WPA, Ragnar Langåker. Bak dem den gule battericontaineren
under installering. Foto: Ellen Marie Hagevik/Medvind24.no
Av Kari Aakra, Medvind24.no
Westcon har jobbet med utvikling av maritime
batterier i tre år. Målet har vært et batterisystem
som sparer miljø og reduserer kostnader.
– Det er en milepæl for oss når et så innovativt
og teknologisk fremtidsrettet selskap som Eidesvik
velger vår løsning, sier Ragnar Langåker,
prosjektleder for produkt og system i Westcon
Power & Automation (WPA).
Finner de beste løsningene
Eidesvik valgte Westcons løsning av flere grunner,
sier Vice President Technology & Development
i Eidesvik, Vermund Hjelland.
– Det vil bli stadig mer bruk av batteri på skip
framover. Det var viktig for oss å starte et samarbeid
med en lokal aktør som har god kjennskap til
nettopp dette. Westcon har kommet svært langt
i utviklingen av batterisystem, og vi har stor tro på
løsningene deres. Vi er ekstremt fornøyde med
jobben som er gjort både av WPA og Yards. Både
kunnskapsnivået og velviljen har vært unik, sier
Hjelland.
FAKTA
- Verdens første hybridskip på
dynamisk posisjonering.
- Dynamisk posisjonering er en
metode for å holde skip i samme
posisjon uten bruk av anker, men
kun ved hjelp av skipets egne
propeller.
- Som hybridskip vil Viking Energy
blant annet erstatte kraften fra
en av motorene med batteriet
når skipet ligger på dynamisk
posisjonering.
Batterisystemet ble installert av WPA i samarbeid
med Westcon Yards. I tillegg til utviklingen av
eget batterisystem, har Westcon de siste årene
vært involvert i arbeid på flere skip som benytter batteriteknologi.
– Vi er blitt godt kjente med både utfordringer
og muligheter rundt batteripakker på både
offshoreskip og ferjer. Det har gitt oss et godt
utgangspunkt for å finne gode løsninger, sier
Otto Koch, teamleder for produkt og system i
Westcon Power & Automation.
Reduserer energibruk og slitasje
Med batteri på skip vil forbruket reduseres som
følge av mer optimal last på motorene. Skipet
vil kunne stanse én motor, noe som gir mindre
vedlikehold på maskineriet. Batteriene bidrar
dermed til å redusere utslipp av NOX, CO2 og
andre gasser.
Skipsbatteri har også en Peak Shaving-effekt,
der batteriet utjevner lasten bedre på motorene,
noe som fører til mindre belastning på motormaskineriet.
Hybridskip har også større redundans, som betyr at de er mer fleksible og pålitelige. "Viking Energy", som har fire motorer, vil dermed i en nødsituasjon kunne bruke batteriet som ekstramotor.

"Viking Energy" er verdens første hybridskip som har
notasjon fra Det Norske Veritas (DNV) for Dynamisk
posisjonering. Dette er en milepæl for både Westcon
og Eidesvik. Foto: Ellen Marie Hagevik/Medvind24.no
Batteriskip på dynamisk posisjonering
"Viking Energy" blir det første skipet som kan gå på
såkalt dynamisk posisjonering som hybrid. Skip
som ligger på dynamisk posisjonering under
oljerigger i operasjon, bruker mye drivstoff da
de til enhver tid må ha en reservemotor gående.
Motorene blir dermed gående på svært lav last
som igjen gir et høyere forbruk og utslipp. Med
batteri vil dette bli vesentlig redusert, da skipet
kan stenge av en generator, og erstatte denne
med batteriet.
– Mange er spente på hvordan batteridrevne
skip vil gå på dynamisk posisjonering. Det blir stilt
spesielle krav til hvordan batteriene skal fungere.
Blant annet må det alltid være en viss mengde
strøm da skipene må være i stand til å forlate
riggen raskt i en nødsituasjon, sier Langåker.
– Det er en voldsom utvikling innen batteriteknologi.
Norge, og kanskje spesielt Vestlandet
ligger an til å bli verdensledende på bruk av batteri
på skip. Her er det enorme muligheter, mener
Langåker.
Vil bli mer utvikling
Enova er pådriver for miljøvennlig omlegging
av energibruk, og har gitt investeringsstøtte til
rederier som ønsker å bruke batteri. Interessen
er økende, mener markedssjef Petter Hersleth i
Enova.
– Norge er blitt veldig gode på teknologi rundt
maritime batteri, mye grunnet den komplette
maritime næringen i landet. Vi vil se enda større
utvikling fremover, og det er de leverandørene og
rederiene som er mest ambisiøse nå, som vil stå
for neste generasjons batterier på skip og ferjer.
Westcon har utviklet et godt system, og jeg tror
vi vil se mer av dette i årene som kommer, sier
Hersleth.