
Koronasituasjonen og lav oljepris setter sitt preg på fremtidsutsiktene i Westcons selskaper, samtidig kan Westcon i Florø juble over ny ferjekontrakt til over 200 millioner. Mer enn noen gang ser konsernet at bredden i tjenestene og posisjoneringen i det grønne skiftet er rett satsing i møte med uvisse tider.

– Utdanningen vil gi meg et mye bredere fagområde, og jeg vil kunne bli en større ressurs for alle ledd i den rollen jeg har nå, mener Technical Document Controller, Anne Karin Gordon.

Westcon Power & Automation har stor og lønnsom vekst innenfor fornybare segmenter.

Skroget til Norleds miljøferje ankom verftet i Ølensvåg fredag, og skal nå utrustes med utstyr fra Westcon.

Kongen er den første av tre Oslo-ferger som Westcon Power & Auttomation nå ombygger til elektrisk drift. Denne uken var Kongen ferdig ombygd, utover høsten kommer også Dronningen og Prinsen.

I dag tidlig reiste Scarabeo 5 fra Westcon Yards i Florø, med retning mot Angola i Vest Afrika.

Westcon Group økte inntektene med 58 prosent til 1,95 milliarder kroner i 2018, og snudde samtidig et negativt resultat i 2017 til et svakt overskudd.

Westcon Power & Automation bygger nytt hydrogenlaboratorium ved avdelingen på Husøy. Laboratoriet vil spille en viktig rolle i byggingen av verdens første hydrogenferje.

Rederiet Norled i Stavanger og det Ølen-baserte skipsverftet Westcon har inngått kontrakt for bygging av to nye ferjer, hvor den ene vil være verdens første bilferje som seiler på hydrogen og den andre vil være en batteri-dreven ferge tilsvarende MF Ampere.
-–-Kopi.jpg?summary)
Kan eksos utnyttes til å produsere energi ved hjelp av en varmepumpe? Det skal Westcon Power & Automation finne ut av.

Sammen med Energy Innovation rigger Westcon Løfteteknikk seg for vindkraft-boom i Norge. I løpet av oktober tar de i mot de første kullene i sitt nye toppmoderne treningstårn for vindindustrien.

I høst begynner produksjonen av subsea spools ved Westcon Yards’ verft i både Florø og Ølensvåg.
-–-Kopi.jpg?summary)
Fem nye tanker skal produseres av Westcon i Florø for Karmsund Protein.
 – Kopi.jpg?summary)
Fiskerimessen gikk av stabelen i Trondheim 21. – 24. august, og Westcon stilte med to av sine «nybygg».
.jpg?summary)
Olvondo Technology sin HighLift-løsning for dampproduksjon ved bruk av varmepumper får 23 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra EU. Samtidig er også prosjektet nominert til europeisk innovasjonspris.

Et fortsatt tøft marked ga et utfordrende år for Westcon Group. For første gang siden 2002 taper konsernet penger på driften, men opprettholder samtidig investeringer i kompetanse for å være rigget for den neste oppturen i markedet.

Westcon Power & Automation skal bygge om «Nordmand Fortune» til batterihybrid. Dette blir det tredje Solstad Farstad-fartøyet som skal utrustes med batterisystem fra Westcon i løpet av første halvår 2019.
.jpg?summary)
Westcon Power & Automation har fått jobben med å levere batteripakke, samt stå for installasjon og ombygging av subseaskipet «Seven Viking» til hybridfartøy. Det vil gi en årlig reduksjon av drivstoff og tilhørende CO2-utslipp på 750.000 liter diesel.

SolstadFarstad bygger om Normand Server og Normand Supporter til hybridfartøy. Westcon Power & Automation skal levere batteripakken, og Westcon Yards skal stå for ombygging av skipene.

For aller første gang skal det bygges en ny enskrogs pendelferje i aluminium. Og den skal bygges av Westcon.

På forsommeren vil den 75 meter lange tråleren Taits ankomme Westcon Yards. Der skal den utrustes før overlevering til skotske eiere i februar 2019.

Gjennom kjøpet av Bømlo-selskapet Olvondo industries satser Westcon ytterligere på subsea-markedet og blir en komplett leverandør innen subsea-fabrikasjon og vedlikeholdstjenester.

To rigger i opplag gir ikke mye arbeid for Westcon i Ølensvåg, men nå ser riggsjef Malvin Eide lysning i andre halvår.
.jpg?summary)
Offshoreavdelingen til Westcon kan brukes til mye. Fra å sveise gravemaskinskuffer til store jobber på plattformer. En av de største oppdragene for tiden er en omfattende rørjobb på land.
.jpg?summary)
Westcon Power & Automation har inngått en rammeavtale med Marine Aluminium om levering av automasjons- og elektroløsninger til selskapets gangbroer og helikopterdekk.

I et tøft marked har Westcon Power & Automation sikret seg nok oppdrag til å holde arbeidsstokken stabil. Godt samarbeid og fleksibilitet mellom avdelingene i Ølensvåg og på Husøy er en av årsakene.

En av Europas største og mest moderne fiskefôrfabrikker er i ferd med å bygges på Husøy. Westcon Power & Automation sikrer seg stadig mer arbeid i landbasert industri, og er sentral i arbeidet med det store prosessanlegget.

COSL Drilling Europe tar i bruk Westcons egenutviklede inspeksjonsverktøy Inspectio på tre av sine rigger.

40 søkere kjempet om 140 millioner kroner i Enovas andre utlysingsrunde for landstrøm. Westcon Ølen fikk den største tildelingen på Haugalandet.

Westcon Group har kjøpt en mindre aksjepost i Aquafarm Equipment, og har en avtale om å kunne kjøpe seg ytterligere opp. – En spennende mulighet, sier konsernsjef Arne Birkeland.

Westcon og Sontum Fire & Safety har inngått en samarbeidsavtale som begge selskapene mener vil sikre flere jobber og tilby kundene mer komplette løsninger av produkter og tjenester.

Westcon Løfteteknikk skal kontrollere alt av løfteutstyr på Kværners Sverdrup-plattform.

West Epsilon kom sigende inn Ølensfjorden mandag kveld. Riggen kan bli liggende i opplag i Ølensvåg i ett år.

Stadig flere erstatter stillas med flerfaglige klatrere til å utføre oppdrag i høyden. Nylig hadde Westcon Løfteteknikk over 40 klatrere på oppdrag for Statoil under revisjonsstansen på Kårstø.

Riggen skal gjennom en oppgradering hos Westcon før den seiler videre på boreoppdrag for Det norske på Alvheim- og Volund-feltene.

Westcon Power & Automation vil komme enda tettere på skips- og riggkunder på Nordvestlandet. Innen nyttår skal Westcon-selskapet være på plass med avdeling i Florø.

Ivar Aasen-prosjektet har gitt oppdrag til både Westcon Løfteteknikk, Westcon Offshore, Westcon Subsea og verftene i Ølensvåg, Florø og på Helgeland.

For andre gang skal Westcon bygge båt til den skotske rederigiganten Klondyke Fishing Company. Det betyr en treårsperiode med sikkert arbeid for flere Westcon-avdelinger.

Westcon har siden 1994 hatt med nødetater og andre aktuelle instanser på beredskapsbefaring på rigger og skip. Nylig sto beredskapen på og rundt KV «Nordkapp» på planen.

For andre gang skal Westcon bygge båt til den skotske rederigiganten Klondyke Fishing Company. Det betyr en treårsperiode med sikkert arbeid for flere Westcon-avdelinger.

Samtidig som de bidrar med nye ideer og løsninger for bedriften, er praksisen uvurderlig erfaring for studentene som skal inn i en bransje i stadig endring.

10. august la Scarabeo 8 til kai igjen ved Westcon Yards i Ølensvåg. Nå blir riggen liggende hos Westcon ut året.

I vår leverte Westcon sitt første batterisystem til Eidesvik. Nå har også riggselskaper begynt å vise interesse for batteridrift.
.jpg?summary)
Fredag fikk Polar Pioner selskap ved kaien hos Westcon. Boligriggen Floatel Endurance blir værende vel et par uker til.

Batteriteknologien er på full fart inn hos stadig flere rederier. Norge sitter i førersetet, og Westcon er med på utviklingen. I april ble første batterisystem fra Westcon installert på Eidesvik-skipet "Viking Energy".

– Målet er alltid at alle hver dag skal gå hele og trygge hjem fra jobb, sier administrerende direktør Øystein Matre i Westcon Yards.

I løpet av våren gjennomførte Westcon for første gang femårsklassing av en BOP innendørs. Med toppmoderne fasiliteter har verftet kapasitet til å ta hele jobben under tak, og kan dermed tilby effektivisert BOP-support til riggmarkedet.

Hun styrer lageret i rørhallen på Westcon med myndig hånd. Har til og med fått pris for det. Fritiden brukes til fisking hele året. Møt tyske Birgit Feder som har gjort nordmann av seg for godt.

Westcons nye støtteverktøy Inspectio er allerede levert til fem prosjekter siden nyttår. Nå er det også interesse for løsningen i utlandet.

Det er stor trafikk til dokker og kaier på Helgeland, i Florø og Ølen. Kystvaktskip og ferjer går i skytteltrafikk inn og ut av Westcons verft langs hele kysten.

Nybygg og modernisering av fasiliteter hos Westcon har ført til enda mer effektiv drift.

Leiv Eiriksson er første rigg i verden som skal DNV-godkjennes etter de nye reglene for vinterisering. Prosjektet er et samarbeid mellom Westcon og GMC Maritime.

Westcon Power & Automation har inngått en strategisk allianse sammen med IKM Elektro og IKM Instrutek for å tilby en fullverdig løsning for oppfølging av Ex og roterende utstyr.

Westcon har utviklet et landstrømanlegg som kan ha et stort markedspotensiale. To av anleggene har nå fått støtte fra Enova

Westcon Power & Automation har inngått avtale med BioMar om elektro- og automasjonsleveransen til det som skal bli et av verdens største og mest effektive anlegg for produksjon av fiskefôr.

Westcon skal sammen med WellConnection vedlikeholde deler av av Statoils subseautstyr ved samtlige baselokasjoner i Norge. Rammeavtalen er nok en milepæl for den suksessfulle subseasatsingen til Westcon.

16. april blei Viking Energy dokka inn ved Westcon. I løpet av dei siste vekene har Westcon Power & Automation i samarbeid med Westcon Yards installert sitt første batterisystem på Eidesvik-skipet.

Knapt tre av ti lærlinger er kvinner på landsbasis. I Vindafjord er fordelingen 100 menn og 80 kvinner på de 180 siste inngåtte lærlingekontraktene. Flere velger også utradisjonelt.
.jpg?summary)
Før påske deltok en rekke westconere på første del av et salgstreningskurs i regi av Vindafjord Arbeidsgiverforum. Kurset fokuserer på kunnskap og forståelse for salgsrollens betydning for resultatskapingen i bedriften.

Westcon Turbo rykker ut når som helst og hvor som helst i verden. Eller de gjør service og reparasjoner på verkstedet i Ølensvåg.

I forbindelse med ombyggingen av riggen Safe Scandinavia, har Westcon Pipe Technology (WPT) kaldbøyd 200 meter med 8-tommers rør. En jobb som tidligere ville tatt flere uker, gikk nå unna på tre døgn.

Safe Scandinavia kom som boligrigg, og drar som et Tender Support Vessel. I nærmere et år har Westcon gjennomført en ombygging av de sjeldne. 13. mars seilte Safe Scandinavia fra Ølensvåg mot Oseberg Øst, som en helt ny versjon av seg selv.

Eidesvik-skipet Viking Energy blir det første offshore-fartøyet som skal drivast både meir kostnads- og miljøeffektivt med batterisystem frå Westcon Power & Automation.

Ølensfjorden og Westcon har de siste dagene vært rene trafikkmaskinen for rigger. Sist ankomne er boreriggen Leiv Eiriksson, som fram mot sommeren skal klargjøres for oppdrag i Barentshavet.

Etter et år ved Westcon Yards i Ølensvåg er nå Safe Scandinavia på vei til Oseberg Øst.
.jpg?summary)
Fem studenter fra Høgskolen i Bergen og Høgskolen Stord/Haugesund har inntatt Westcons verft i Ølensvåg. Der skal de skrive bacheloroppgaver som skal bidra til utvikling og effektivisering for Westcon.

Tenkt deg å kunne bevege deg rundt i Nidarosdomen i Trondheim, sittende hjemme i din egen stue. Er det sant? Vel, når Westcon 3D Solution er ferdig med sine arbeider, kanskje.

Etter ei to år lang jordomsegling, legg Polar Pioneer til kai i Ølensvåg. Plattformen tar over plassen til boreriggen Borgland Dolpin som seglar frå verftet i midten av mars.

Westcon Løfteteknikk har inngått ny femårig avtale med Aibel AS som omfatter alle tjenester og produkt fra Westcons løfteekspertise.

Westcon Power & Automation (WPA) har signert en fireårig driftsavtale innen elektro og instrumentering med Statoil. Rammeavtalen gjelder oppdrag på prosesseringsanleggene for gass på Kårstø, og inneholder også opsjoner på fem ganger to år.
.jpg?summary)
I sist veke vart motorferga Hardingen buksert på plass i Westcon Dokk i Ølensvåg. Tekniske problem gjorde at ferga hadde gått på grunn ved Skjersholmane. Sjølve skroget tok ikkje skade av grunnstøytinga, men ror og propell vart skada.

Westcon Løfteteknikk er tildelt rammeavtaler med Statoil og skal levere løfteutstyrskontainere og sakkyndig kontroll av ikke-kompleks løfteutstyr.

Westcon Power & Automation har fått oppdraget med å levere batterisystemet til Eidesvik-skipet «Viking Energy». Det er første gang de leverer en total løsning om bord på et skip, og den vil redusere forbruket av drivstoff med 15-20 prosent.

Westcon har sammen med engelske Unison utviklet en unik teknologi for prefabrikasjon av rør. Verdens mest avanserte rørbøyemaskiner er på plass i Ølensvåg, og Westcon kan nå levere sertifisert kaldsbøy av rør med diameter opp til 10 tommer.

En koloss er i ferd med å forlate Westcon Yards i Ølensvåg. Vel 100 meter høy og 1000 tonn tung, skal den gamle Mague-kranen fraktes på lekter uten å demonteres til verftet i Florø.
.jpg?summary)
Mindre aktivitet innan olje- og gassindustrien gjer at Westcon òg ser mot andre marknadar. Mannskapet på maskinverkstaden er mellom dei som har ledig kapasitet, og som no tilbyr sine tenester til lokale bønder og lokalt næringsliv.

Når Næringsdepartementet skal læra meir om bærekraftig næringsliv, innovasjon og internasjonal suksess, tar dei turen til Vindafjord. På tysdag kjem dei til Hatteland og Westcon.

Snart åtte år etter skipsdåpen ved Westcon kjem «Viking Queen» tilbake til Ølensvåg.

I løpet av det siste året har Westcon Yards tatt et nytt steg inn i subsea-markedet, og kan skilte med flere nye undervannsmoduler på produktlisten. Nå er subseautstyr fra Westcon Subsea på vei til Republikken Kongo.

For snart to år siden gikk det 60 år gamle hurtigruteskipet Nordstjernen kraftig på grunn like nord for Haugesund. Det ærverdige skipet fikk store skader og ble dokksatt for reparasjon hos Westcon i Ølensvåg. I disse dager ligger skipet nok en gang i dokk ved et av Westcons verft - hos Karmsund denne gangen.

Flere Westcon-syklister stilte til start på årets Birkebeinerritt. Både førstegangsdeltaker Ann Åse Stava og erfaren Birken-rytter Jens Petter Kjelsnes la bak seg en imponerende innsats i løypa og har allerede startet forberedelsene til neste års styrkeprøve.

Det er fem år siden Westcon Yards i Ølensvåg leverte sitt siste nybygg. Byggenummer 33 ble overlevert Simon Møkster Shipping og døpt i Stavanger den 9. september 2010. I disse dager er Stril Explorer tilbake i dokken for den obligatoriske femårsklassingen.

Ta en utrangert nordsjølekter fra Danmark, et overbygg fra en utrangert båt og diverse utstyr fra en skraphandler - det kan bygges et unikt fartøy av slikt. Aldri tidligere har Westcon hatt lignende oppdrag.

Nå kan Westcon tilby samme enorme krankapasitet på to av kaiene sine.
.jpg,CP døgnet rundt del 2 (5 of 7).jpg?summary)
Med 900 personer i kosten, går det med en del mat i løpet av døgnet. Som 180 kilo poteter og 200 brød. For ikke å snakke om 40 000 kvadratmeter som vaskes i løpet av en uke.

Flerbukshallen og Miljøstasjonen i Ølensvåg er et stort løft for Westcon. Det investeres rundt 100 millioner kroner i hallene, og de siste bildene finner du i denne saken.

Tett samarbeid med kunden, kunnskap og evne til å finne de enkle og smarte løsningene, flerfaglig skreddersøm og team som kan dra hvor som helst i verden, er noen av fordelene Westcon kan tilby riggkunder.

Uforutsette utfordringer dukker som regel opp på hvert oppdrag. - Men på Westcon tar vi alle utfordninger og alt gjøres for å levere til avtalt tid, sier riggsjef Malvin Eide.

Kontinuerlige prosesser for å bli bedre på alle områder skal bidra til adm. dir. Øystein Matre i Yards sitt mål for Westcon: Å kunne konkurrere med hvem som helst i Nordsjøbassenget.

Selskapene i Westcon Group leverte stort sett tilfredsstillende resultater i 2014, og står godt rustet i et krevende marked innen vedlikehold av offshorerigger og skip.

Westcon opplever suksess med sin subsea-satsing, og har nå fått i oppdrag av Subsea 7 å levere utstyr til bruk på Martin Linge-feltet.

En flåte på fem seismikkskip fra Westcon bistår verdens ledende seismikk- og oljeselskap i letingen etter nye funn i alle verdenshjørner.

Westcon 3D ligger alltid ett steg foran. Med 3D-visualisering sikrer Westcon at installering av nye moduler om bord går knirkefritt: Med god klaring, uten krasj og plassert nøyaktig på millimeteren.

– Westcon fortjener en stor takk for velviljen de har vist oss i forbindelse med dokksettingen og verkstedoppholdet for Atløy. De tok imot oss med åpne armer og har stått på pinne for oss i hele vinter, lånt oss utstyr og lagt til rette for at vi skulle få båten klar til en ny sesong.

Med ny kai og utdypet havneområde i Florø, ser Westcon fram til å ønske velkommen rigger ved nok en lokasjon. Seilingstid blir en stadig viktigere faktor i markedet, og med kai i Florø vil Westcons verftstjenester være innen kortere rekkevidde for riggene på felt i nordre del av Nordsjøen.

– Dyktige fagfolk er selve ryggraden i Westcon. Skal vi som kompetansebedrift innen skips- og offshoreindustrien utvikle oss, må våre medarbeidere utvikle seg sammen med oss, sier HR-direktør Stein Fridfeldt.

Westcon jobber kontinuerlig med nye og smarte løsninger. Den ferskeste innovasjonen bidrar til å redusere energiforbruk og utslipp på skip og offshore-fartøy.

Når rigger setter kursen mot Barentshavet for operasjoner i 20 minusgrader, blir arbeidet mot kulde, frost og is en operasjon i seg selv. Den jobben tar Weston seg av før avreise.

Like før påske kom den minste av rørbøyemaskinene til Ølensvåg. Når begge rørbøyemaskinene er i produksjon, blir Westcon blant de fremste i verden på rørbøying.

De fire første månedene i år har rundt 65 båter vært til kai eller i dokkene hos Westcon i Ølen, Karmsund, Florø og på Helgeland. Det er godt på vei mot de vel 200 anløpene verftene hadde i fjor.