Westconere på salgstrening 

Før påske deltok en rekke westconere på første del av et salgstreningskurs i regi av Vindafjord Arbeidsgiverforum. Kurset fokuserer på kunnskap og forståelse for salgsrollens betydning for resultatskapingen i bedriften. 

Av:Torleif Heggebø/Medvind24.no

Et knippe westconere på skolebenken for å øke sin kunnskap og kompetanse innen salg; fra venstre Terje Totland, (Yards, Florø), Kolbein Lunde, (Yards, Ølen), Kåre Jarl Salvesen, (Yards, Karmsund), Tide Dyrseth, (Yards, Subsea), Steinar Matre (Yards, Subsea), Rune Bjørkevold, (Løfteteknikk, Stavanger) og Dag Kåre Larsen, (Løfteteknikk, Offshore/Marine). Foto: Torleif Heggebø/Medvind24 

- Kompetanse innen salg er noe vi aldri får for mye av, og noe vi må forbedre oss på og utvikle på lik linje med andre kompetanseområder. Derfor har vi denne våren satt denne kompetanseutviklingen i system, på tvers av selskapene i konsernet, forteller konsernsjef Arne Birkeland. 

Han understreker viktigheten av slik kompetanseutvikling i tider der man må jobbe hardere for å vinne de mulighetene som ligger i markedet. 

- I tillegg mener jeg slik kompetanseheving kan være med på å skape nye muligheter innen helt andre områder enn der vi er i dag, legger han til. 

Kurset tar for seg temaer som kjøps- og salgssituasjoner, god kommunikasjon, ens egen salgsstil og hvordan man skal håndtere ulike kundesituasjoner. Deltakerne skal få innsikt i, og et verktøy til å arbeide med tydelige mål og oppfølging i salgsarbeidet. 


Læring til bruk i hverdagen 

Terje Totland, områdesjef skip, meldte seg på salgtreningssamlingene i håp om å få nye impulser og lære noe nytt han kan bruke i hverdagen ved verftet i Florø. 

- Jeg har fått en del tips, men kanskje ikke noen revolusjonerende oppdagelser. Nå handler det om å være salgsrollen bevisst og kunne systematisere impulser og læring herfra til bruk i hverdagen i møte og kommunikasjon med kundene, sier Totland. 

Kåre Jarl Salvesen, prosjektleder ved verftet i Karmsund, stilte på samlingene med et håp om å få nyttige tips som kunne styrke salgsarbeidet innen skipsreparasjoner. 

- I denne første delen av salgstreningen har jeg fått med meg nye innfallsvinkler og tips til hvordan vi kan kommunisere med kundene våre, og jeg ser fram til neste samling, sier Salvesen. 

Andre del er satt på agendaen i midten av april.