Forsvar og ferjer dokker inn hos Westcon

Det er stor trafikk til dokker og kaier på Helgeland, i Florø og Ølen. Kystvaktskip og ferjer går i skytteltrafikk inn og ut av Westcons verft langs hele kysten.

– Vi ser frem til samarbeidet med Forsvaret. Denne kontrakten er viktig for oss, sier leder for skipsreparasjon i Westcon Yards, Georg Matre til høyre, her sammen med skipssjef på KV «Andenes», Vidar Henriksen. Oppdraget på «Andenes» kommer i tillegg til rammeavtalen inngått med Forsvaret. Foto: Meister Fotografi

Av Kari Aakra, Medvind24.no
Publisert 22. juni 2016


– Vi har hatt en liten fokusendring og satset noe mer mot kunder utenom olje– og gassindustrien. Aktiviteten har økt i 2016, og vi står stødig i markedet med nye store kunder både i Forsvaret og flere ferjeselskap. Offshoreskip, fiskebåter og lasteskip vil alltid være et prioritert satsingsområde for oss, men det er viktig å ha flere ben å stå på, sier leder for skipsreparasjon i Westcon Yards, Georg Matre. 

Stor avtale 

For nå er det forsvarsskip og ferjer det gjelder. Skipsavdelingen i Westcon ble i år tildelt toårig rammeavtale med Forsvaret med opsjoner på 1 + 1 år, samtidig som flere ferjeselskap langs hele kysten regelmessig dokker inn med sine ferjer for vedlikehold, modifikasjoner, reparasjon, klassing og ombygging. 

– Skipsavdelingen i Westcon har også tidligere hatt sporadiske oppdrag for Forsvaret. Den nye rammeavtalen vi har inngått nå, er blant de største rammeavtalene Westcons skipsavdeling har hatt, sier Matre. 

Avtalen omfatter femårsklassing, mellomklassing, korrektivt vedlikehold og reparasjon på kystvaktskipene «Svalbard», «Harstad» og den såkalte Nordkapp–klassensom består av kystvaktskipene «Andenes», «Nordkapp» og «Senja». 

Ombyggingsoppdraget på KV «Andenes» startet i begynnelsen av april og blir utført ved Westcon Yards i Ølensvåg. Ombyggingen skal være ferdig til sommeren i år. Foto: Ellen Marie Hagevik, Medvind24.no

Utenom denne avtalen kommer også et ombyggingsoppdrag på «Andenes». 

«Svalbard» til Florø 

Kystvaktskipene skal ligge til kai ved verftene i Karmsund, Helgeland, Florø eller Ølen, alt etter hvor fartøyene befinner seg langs kysten. Avtalen med Forsvaret betyr mye for skipsvirksomheten i Florø, mener leder for Skipsreparasjon ved Westcon Yards i Florø, Terje Totland. 

– Nå vet vi hvilke båter og oppdrag vi har i vente i lengre tid fremover. Vi får en forutsigbarhet i arbeidet. Vanligvis jobber vi ut fra en kort horisont, der vi må planlegge fra uke til uke. Nå kan vi jobbe ut fra et lengre perspektiv, sier Totland. 

«Svalbard» blir første skipet som skal til klassing hos Westcon, og kommer til Florø i høst. Både bysse og messe skal ombygges, i tillegg skal verftet ta seg av en del stålarbeid på dekk. Skipet er såpass stort at det må inn til Florø som har den største dokken av de tre Westcon–verftene, 200 meter lang og 40 meter brei med overbygg. 

Stor ferjetrafikk 

– Veldig mange kunder ønsker at skipsjobbene blir gjort under tak, noe som blant annet sikrer en høyere kvalitet på malingsarbeidet. I dag utgjør skipsreparasjonen største del av virksomheten ved verftet vårt her i Florø, sier Totland. 

Nordled-ferjen «Oppedal» kom til Westcon Yards i Florø 25. mai og ble liggende til 3. juni. Florøs overbygde dokk er den største på de fire Westconverftene. Foto: Westcon

Verftet i Florø har allerede hatt ferjer inne i 80 dager til service og ombygging i løpet av første halvår. Ferjer har blitt en viktig del av alle Westcon–verftenes virksomhet. 


Både ferjer fra Fjord1 og Norled dokker regelmessig inn for reparasjon og vedlikehold hos Westcon Yards i Ølen. I løpet av det første halvåret i 2016 har det vært 15 ferjer inne i Ølen. Westcons verft på Helgeland fikk rammeavtale med Boreal i 2014, som omfatter reparasjon, vedlikehold og modifikasjon på totalt 14 ferjer. 

Planlegger ny og større dokk 

– Vi har alltid hatt mange fartøy i tørrdokken, men med ferjene fra Boreal har trafikken doblet seg, sier daglig leder Arnt Skogsøy ved Westcon Helgeland. 

I dag har Westcon på Helgeland en tørrdokk på 100 meters lengde og 25 meters bredde. Et betydelig oppgraderingsarbeid av dokken startet i fjor. Det ble da satt inn større port mot sjøen og i løpet av sommeren vil dokken være helt overbygd. Arbeidene kan da utføres komplett innendørs. Samtidig som fartøyene går i skytteltrafikk inn og ut fra Helgelandsverftet, planlegges det ny utbygging som vil gjøre Westcon rustet til å doble kapasiteten på Helgelandskysten. 

– Vi planlegger ny tørrdokk, 140 meter lang og 35 meter bred, som vil stå ferdig i løpet av to–tre år. Rammeavtalen med Boreal skal reforhandles i år, og vi både tror og håper vi vil ha samme trykket på skipsreparasjoner og vedlikehold i flere år fremover, sier Skogsøy.