Første DNV-sertifiserte rigg for kaldt klima 

Leiv Eiriksson er første rigg i verden som skal DNV-godkjennes etter de nye reglene for vinterisering. Prosjektet er et samarbeid mellom Westcon og GMC Maritime.

Av Ellen Marie Hagevik, Medvind24.no
Publisert 17. juni 2016

Samarbeider om vinterisering av boreriggen Leiv Eiriksson. F.v. Site manager Henrik W. Hoftun for GMC, prosjektleder Bjørnar Tveit og adm.dir. Geir Odland i Westcon Power & Automation. Foto: Mikkel Meister Fotografi

Når Leiv Eiriksson snart forlater Westcon, setter den kursen for røffe forhold i Barentshavet på oppdrag for Lundin. Over 250 personer har vært involvert i prosjektet, der vinterisering utgjør hoveddelen av oppdraget. 

Westcon Power & Automation (WPA) har ansvaret for elektrodelen av prosjektet. Prosjektleder Bjørnar Tveit var om bord på riggen første gang 30. mars. Først da begynte arbeidet med å planlegge, utvikle løsninger og montere.

- Det har vært en kort og intens prosjektperiode. Vinterisering er ikke nytt, men det er første gang en rigg sertifiseres etter DNVs nye kravspesifikasjon «Winterization for Cold Climate Operations at level Basic». Det betyr at vi må dokumentere at riggen sikkerhetsmessig er operativ i ned til 20 minusgrader fra toppen av derrick ned til pontonger, sier Tveit. 

Best mulig produkt for kunden 

For å komme dit må det finnes løsninger på alt fra at vanntanker ikke fryser, til at gangveier er isfrie og at det ikke faller is fra kraner. Det handler om å isolere, legge varmekabler, sikre mot frost og is, kle inn og beskytte. Prosjektet gjøres i samarbeid med GMC Maritime, som i utgangspunktet er en konkurrent.

- Vi har komplementære ferdigheter, som det heter på idrettsspråket, og samarbeidet også om West Alpha i 2014. Ved å utnytte hverandres kompetanse, gir vi kunden et best mulig produkt på dette prosjektet, sier Geir Odland, administrerende direktør i WPA.

- Naturlig for oss å samarbeide 

GMC Maritime har base i Stavanger og blant annet avdeling i Gismarvik.

- Vi må evne å både konkurrere og samarbeide alt etter hvilke prosjekter det er snakk om. Vi anser Westcon for å være en stor og seriøs aktør i markedet. I dette prosjektet var det naturlig for oss å samarbeide med Westcon ettersom vi har utviklet et eget konsept på vinterisering som vi mener er unikt. Evner vi å gjennomføre et godt prosjekt, vil det være det beste utgangspunktet for et framtidig samarbeid, sier operasjonsleder Eirik Fjone i GMC.