Staselig "dame" dokket hos Westcon 

For snart to år siden gikk det 60 år gamle hurtigruteskipet Nordstjernen kraftig på grunn like nord for Haugesund. Det ærverdige skipet fikk store skader og ble dokksatt for reparasjon hos Westcon i Ølensvåg. I disse dager ligger skipet nok en gang i dokk ved et av Westcons verft - hos Karmsund denne gangen.

Sist Nordstjernen søkte havn hos Westcon var grunnstøting årsaken. Det er ingen dramatikk i verftsbesøket denne gang, konstaterer Jarle Rasmussen fra rederiet (t.v.) og prosjektleder Kåre Jarl Salvesen hos Westcon. Foto: Sissel Haarde.

- Det ligger ingen dramatikk bak dokksettingen denne gangen, forteller prosjektleder Kåre Jarl Salvesen ved Westcon i Karmsund. 

- Nordstjernen skal ligge her en ukes tid slik at vi får gått over propelleranlegget og ellers tatt enkelt vedlikehold og litt finpuss her og der. Til våren er det planen at skipet skal inn igjen for å bygge om hele propelleranlegget. Gjennom vinteren skal skipet ligge til kai i Skudenes, opplyser prosjektlederen. 

Fra Svalbard til Skudenes 

Det er for øvrig ikke første gangen Nordstjernen ankrer opp i Skudenes. Også i fjor vinter lå skipet i Skudenes, hvor det ble brukt som hotellskip. I år som i fjor inviteres det til julebord om bord i det gamle, ærverdige skipet. 

- I sommer har skipet vært innleid til Hurtigruten for å gå ekspedisjonsturer langs kysten og helt opp til Svalbard. Siste turen før de ankom Karmsund ble avsluttet i Kristiansand. Og når vi er ferdig med jobben om en ukes tid, er det kort vei til oppankringssted for vinteren, i god tid før julebordsesongen, sier Salvesen. 

Lengst fartstid i hurtigruten 

Nordstjernen ble første gang sjøsatt i oktober 1955. Den 1. mars året etter ble skipet satt inn i hurtigrutetrafikken. Foruten vanlig rutetrafikk i 56 år har skipet også vært brukt i turistrute mellom Bergen og Lerwick på Shetland og i turisttrafikk på Svalbard. I mars 2012 anløp Nordstjernen Bergen for siste gang i ordinær hurtigrutetrafikk. Ingen andre hurtigruter har lengre fartstid i denne ruten. 

- Indre Nordhordland Dampbåtlag (INDL) kjøpte Nordstjernen i november 2012, og måneden etter ble Nordstjernen fredet som kulturminne av Riksantikvaren, forteller Jarle Rasmussen i INDL. 

- Det betyr at alt vi gjør med skipet må godkjennes av Riksantikvaren, og også at vi får midler til noe av vedlikeholdsarbeidet, sier Jarle Rasmussen. 

I 1956 hadde Nordstjernen 62 køyeplasser på 1. klasse og 130 køyeplasser på 2. klasse. I dag er 71 lugarer med til sammen 150 køyeplasser tilgjengelig for hotellgjestene i Skudenes, alle på samme klasse. Skipet er sertifisert for 175 passasjerer i kystfart og har fire dekk, som i tillegg til lugarer inneholder restaurant, kafeteria, resepsjon og salonger.