- Liggetiden er hellig 

Uforutsette utfordringer dukker som regel opp på hvert oppdrag. - Men på Westcon tar vi alle utfordninger og alt gjøres for å levere til avtalt tid, sier riggsjef Malvin Eide.

- Vi har hele veien utfordret kundene på hva de ønsker seg og mener vi kan bli bedre på, sier riggsjef Malvin Eide

Det er selvsagt forskjell på rigger og oppdrag, men en tommelfingerregel er at 60 prosent av tiden som brukes går til planlegging og forberedelser, 40 prosent til utførelse. 

- Jo tidligere vi kommer i dialog med kunden, desto bedre får vi planlagt. Engineering, store innkjøp som er viktige å få til rett tid, bemanningsplaner og prefabrikasjonsjobber. Det beste er å komme inn et års tid før riggen kommer til kai. Da kan vi være med å påvirke i mye større grad ut fra de erfaringene vi har. Det bidrar til å redusere liggetiden for riggen, og liggetiden er hellig. Om det er noe scope-økning, så leverer vi på tid, sier Eide. 

Tett samarbeid med kundene 

Tett samarbeid og god dialog med kunde er viktig fra anbud til scopet er gjennomført. Eide understreker at det e er viktig å lytte til kunden og være proaktiv og hjelpe kunden med å finne gode løsninger. 

- Det får vi gode tilbakemeldinger på. Samtidig har vi hele veien utfordret kundene på hva de ønsker seg og mener vi kan bli bedre på. Vi har lyttet og bygget deretter. I dag kan Westcon tilby alt kundene trenger in house, sier Eide. 

Et "varmt" verft 

Westcon har i snitt fem-seks rigger inne i løpet av året. Det gjør også at kompetansen i alle fag holdes høy, og erfaringsbasen er etter hvert blitt stor både i svarte og hvite fag. 

- Det koster å investere, men du får det igjen på sikt i form av flere rigger og kunder. Vi er et "varmt" verft, og det pågår en forbedringsprosess hele veien. Vi må være best i klassen på pris, kvalitet, levering og HMS for å kunne konkurrere. Samtidig har vi evnen til å snu oss rundt og gjøre ting raskt på en sikker og god måte. Vi er en servicebedrift, og ingenting er umulig, sier Eide.