- Her er alt så stort 

Siden 2009 har Westcon utvekslet lærlinger med Volkswagen. De fem som har vært på besøk fra Hannover denne gangen, avsluttet oppholdet med å jobbe på rigg. 

Lærerikt og nyttig, er Volkswagen-lærlingenes oppsumering av opphold hos Westcon. F.v. René Wauker (mekanikk), faglærer Achim Hocheisel, Alexander Wehrmann (mekanikk), Timo Wildhagen (elektro), Franziska Böhlke (elektro) og Bo Kenneth Balke (mekatronikk). Foto: Ellen Marie Hagevik, Medvind24.no

Av Ellen Marie Hagevik, 15. mai 2015

Det er en veldig fornøyd gjeng som møter oss kort tid før de skal hjem. De forteller at de har lært mye og hatt stort utbytte av oppholdet som begynte 26. april. I Hannover er to av dem lærlinger i mekanikk, to i elektro og en i mekatronikk (mekanikk og elektronikk). 

- Vi er vant til å jobbe med små ting. Noe veldig smått. Her er alt så stort. Men ser vi vekk fra størrelsen, er jobbene som gjøres like i de forskjellige fagene, sier René Wauker, som er mekanikklærling. 

Å jobbe ute er de heller ikke vant med. Men bortsett fra mye regn innimellom, er det noe alle fem har satt pris på. Oppholdet har også gitt innblikk i hva som er forskjellig. 

700 lærlinger 

- Vi har høy sikkerhet hos oss også, men her er det enda strengere. Briller og hjelm hele tiden og fargerike klær. Men vi ser at det er nødvendig i forhold til at ting kan falle ned og at det er viktig å bli sett skikkelig, sier elektrolærling Timo Wildhagen.

- Og så er det en del mer venting en vi er vant til. Når vi blir tildelt en jobb hos Volkswagen, er alt klart til å sette i gang. Her er det en del sjekking om du er godkjent for å gjøre ting, og mye går gjennom formennene, sier Alexander Wehrmann, som er elektrolærling. 

Om de tyske lærlingene har latt seg imponere av størrelsene på ting hos Westcon i Ølen og Karmsund, kommer de selv fra ganske store forhold. Hos Volkswagen i Hannover er det 13.000 ansatte og 700 lærlinger. 

Annerledes lærlingsystem 

- Vårt lærlingsystem er annerledes enn det norske. Vi er lærlinger i 3,5 år og kombinerer skole og arbeid hele veien. Det første året går vi på skole fire dager i uka og arbeider to. Etter det er det skole to dager og arbeid tre dager i uka. Underveis har vi forskjellige eksamener, og halvveis har vi en hovedeksamen. Som den norske modellen avsluttes lærlingtiden med å gå opp til fagbrev, sier Alexander. 

Arbeidet er organisert i lærlingbedrifter som produserer deler til Volkswagen. Lærlingene er ikke med i produksjonen slik som i Norge. Etter at fagbrevet er bestått, venter tre måneder med kursing før de kan begynne å arbeide på ved samlebåndene. 

Oppholdet har også gitt mersmak i form av både natur og folk. Lærlingene har sammen med faglærer Achim Hoheisel bodd på Osnes Hyttepark i Etne. Der har de hatt tilgang på båt og fisket hver eneste dag. Uansett vær. Fisk har de også fått hver dag, hevder lærlingene. 

- Naturen her er veldig forskjellig fra hva vi er vant til. Den oppfordrer til å gjøre ting ute, som å jogge en tur på fjellet. Folk her er også veldig hyggelige og mye mer avslappet enn i Tyskland, sier mekatronikklærling Bo Kenneth Balke. 

 

- En god erfaring 

Westcon har i samarbeid med Ølen vidaregåande skule sendt tre elever og tre lærlinger til Volkswagen siden 2009. Prosjektet kalles «Gjør det!» og får støtte av EU gjennom Leonardo-midler. De første årene var det bare lærlinger fra Yards, men nå er også Westcon Power & Automation med. Lærlingene fra Westcon er på utveksling om høsten.

- Det er en god erfaring for de som reiser. De får prøvd seg på egenhånd under trygge rammer og tilsyn, må øve seg på engelsk og får innsyn i hvordan det jobbes andre steder. Noe som er nyttig å ha med seg til senere når man kan bli sendt ut på reisejobber. Et annet pluss er at lærlingene knytter kontakter og holder forbindelsen etter besøkene. Blant annet via Facebook, sier personalleder Gunnlaug Habbestad. 

Når Westcon har Volkswagen-lærlinger på besøk, legges det opp til en del sosiale aktiviteter for dem. Hyttetur på fjellet, rallycross i Vikedal, bowling og pizzakvelder for å nevne noe. Onsdag kveld sto paintball og taco på programmet. 

 Fredag var siste dag i utvekslingen. Noen dager for tidlig, mener de tyske lærlingene. De skulle gjerne hatt med seg 17. mai-feiringen. Nå blir det i stedet 19 timers kjøretur til Hannover. I Volkswagen-buss selvsagt.